Thursday, June 10, 2010

"Bolivia and Argentinas Gas Crisis Shakes South American Region"

Bolivia and Argentina's Gas Crisis Shakes Region,  according to Ana Zarzuela energy analyst at Spain-based  Intelligence and Capital News Report.

Basically, the idea of Bolivia as the "Gas Hub" first under the neoliberal governments, then with a more "statist" focus, called for Bolivian gas to be piped out to neighboring countries through pipelines.

But under Evo Morales, Bolivia has become an unreliable supplier.  The state-owned oil and gas company, can barely supply existing obligations, and production levels are stuck.  Most experts agree that the industry needs investments and know-how  from private and foreign companies.    Owing mostly to the governments attacks on private industry and judicial insecurity, this looks unlikely to happen.
  
While Bolivia has become an unreliable supplier of energy needs, neighboring countries have found other alternatives, including buying Liquid Natural Gas abroad and importing it via sea.   

The latest blow to Bolivian aspirations has to be Venezuela's PDVSA setting up regasification facilities in Argentina, that in coming years will process natural gas coming from....Chavez' Venezuela.    By, by, Bolivian gas.




Esta situación pone a Bolivia, que exporta sólo a través de ductos, en una posición muy distinta de hace cinco años, cuando se proyectaba como el centro de distribución regional. Se lo acaba de describir a Morales su propia Cámara de Hidrocarburos (CBH): detectan “un fuerte contraste entre el crecimiento del GNL en barcos metaneros a los centros de demanda de Sudamérica y el estancamiento de exportación de gas natural boliviano en gasoductos”. De la gran red que Hugo Chávez y Morales prometían tejer en toda Sudamérica con Argentina como punta de lanza, hoy no queda ni la intención diplomática. Las zozobras de La Paz y Buenos Aires, el pragmatismo de Caracas y los recelos de Brasilia, Santiago y Montevideo han podido más. “La apuesta por un proceso de integración por gasoductos, que tuvo un crecimiento explosivo en la capacidad de transporte internacional incorporada entre 1998 y 2002, de los 19,1 MMmcd a 105,8 MMmcd -advierte la CBH- ha llegado al estancamiento”. “El incumplimiento de contratos por parte de Argentina y Bolivia, el estancamiento de la inversión y la poca confiabilidad mostrada parecen haber postergado el apetito de los importadores regionales, para nuevos proyectos de integración intrarregional” por gasoductos, apunta la CBH.

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